bg-pages.jpg
regelmijnverhuis.be

Laadpaal

icons_telecom
Telecom

Laadpalen bestaan grofweg in 2 groepen: de “gewone” laadpalen en de slimme laadpalen.

De gewone laadpaal verschilt van de slimme laadpaal hoofdzakelijk door het gebrek aan communicatie.  Een gewone laadpaal zet je net zoals de friteuse of microgolf aan/ af zonder rekening te houden met andere factoren.

Een slimme laadpaal ‘weet’ anders dan een domme laadpaal dat hij het beste tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends kan laden in verband met het daltarief. Daardoor bespaart de gebruiker enorm op energiekosten en wordt ook gelijk het stroomnet ontzien tijdens een piek. Maar een slimme laadpaal kan met nog meer dingen rekening houden. Heeft de gebruiker zonnepanelen op het dak? Dan kan er voor gekozen worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de duurzame stroom voor het opladen van de auto.

Ook heeft een slimme laadpaal vaak de optie Dynamic Load Balancing,

Met deze functie bepaalt de laadsnelheid van je elektrische wagen automatisch in functie van de beschikbare capaciteit. Zo geraakt de netwerkaansluiting nooit overbelast. Hoe lager het elektriciteitsverbruik in huis, hoe hoger de laadsnelheid van je wagen.

In de toekomst zullen laadpalen je auto niet alleen slim opladen, maar kunnen ze ook energie uit je auto gebruiken, bijvoorbeeld om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen of als backup wanneer de stroom uitvalt. In theorie zou je elektrische auto’s ook kunnen gebruiken om een overschot aan wind- en zonne-energie tijdelijk op te slaan om dat op een later moment weer aan het netwerk terug te leveren. We spreken dan over bidirectioneel laden en de techniek erachter wordt vaak vehicle to grid (van auto naar netwerk) of kortweg V2G genoemd.

Ontdek onze online tool

Speciaal ontwikkeld voor ondernemers die actief zijn in de immobiliën

  • Snel & digitaal!
  • Professioneel advies
  • Ervaren mensen
  • Onafhankelijk
  • Gratis

Naar de tool